Schrijnwerk
1.1 Kasten en keukenkasten
Onderhoud
Onderhoud de kasten goed en zorg ervoor dat ze op voldoende verschillende tijdstippen verlucht worden.
Poets om de 2 maanden de buitenkant en de legplanken van de kasten met een beetje water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Vermijd hierbij het gebruik van een harde spons. Laat het even inwerken en veeg het vuil weg.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Er is schade aan de kast bv. bij vlekken, bij kromtrekken,...
|
De huurder
|
Er is schade aan de kast omdat een niet bereikbare leiding is gesprongen
|
De huurder
|
Er is schade aan de kast door opstijgend vocht
|
Woonpunt Zennevallei
|
Er is schade door normale slijtage
|
Woonpunt Zennevallei
|
1.2 Scharnieren
Onderhoud
Smeer de scharnieren om de 6 maanden in met smeerolie.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Het scharnier is stuk gemaakt
|
De huurder
|
De vijzen van het scharnier zijn los of weg
|
De huurder
|
Het scharnier is versleten en verouderd (ouder dan 30 jaar)
|
Woonpunt Zennevallei
|
1.3 Binnendeuren
Onderhoud
Was de binnendeuren om de 6 maanden af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Gebruik nooit een harde spons.
Schilder de deuren om de 5 jaar. Kleef het glas af voor het schilderen.
Opgelet!
Deuren in aluminium, kunststof of glas mogen nooit geschilderd worden.
Glaspanelen in of rond de binnendeuren mogen nooit overschilderd worden.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
De deur sleept door vuil onder de deur
|
De huurder
|
De deurlijsten zijn weg, los of gebroken
|
De huurder
|
De klink is los of gebroken
|
De huurder
|
De deur valt niet in het slot
|
De huurder
|
Het slot is stuk
|
De huurder
|
De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd
|
De huurder
|
De deur is rot door slecht onderhoud
|
De huurder
|
De deur sleept omdat de vloer omhoog kwam
|
Woonpunt Zennevallei
|
1.4 Buitendeuren
Onderhoud
Was de buitendeuren om de 6 maanden af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Smeer om de 6 maanden de scharnieren en het slot in met smeerolie. Schilder de buitendeuren om de 5 jaar langs de binnenkant of behandel ze met olie.
Opgelet!
Deuren in alumium, kunststof of glas mogen nooit geschilderd worden.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
De deur trekt krom of zakt af door het steeds laten openstaan
|
De huurder
|
De deur sleept door vuil onder de deur
|
De huurder
|
De deurlijsten zijn weg, los of gebroken
|
De huurder
|
De deur sleept door een losse of kapotte rubber
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei*
|
De deur sleept door losse scharnieren
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei*
|
De klink is los of gebroken
|
De huurder
|
Het slot is stuk
|
De huurder
|
Glaspanelen in de deur zijn stuk
|
De huurder. Bij inbraak kan je wel aanspraak maken op de verzekering van WPZ.
|
De deur is rot
|
Woonpunt Zennevallei
|
De deur vertoont krimpverschijnselen t.g.v. specifieke materiaalgedragingen
|
Woonpunt Zennevallei
|
Bij appartementen is er dikwijls een sluitplan. Vraag bij problemen steeds na bij WPZ hoe de situatie bij jou is.
1.5 Sleutels en sloten
Onderhoud
Laat van de sleutels van de voordeur, achterdeur, garagepoort en brievenbus een reservesleutel maken.
Woont u in een appartement en bent u de sleutel van de gemeenschappelijke inkomdeur kwijt? Neem contact op met Woonpunt Zennevallei.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
De sleutel is stuk of verloren
|
De huurder
|
Het slot moet hersteld of vervangen worden
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei*
|
*Wanneer het gebrek het gevolg is van normalte slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door Woonpunt Zennevallei gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.
Bij appartementen is er dikwijls een sluitplan. Vraag bij problemen steeds na bij WPZ hoe de situatie bij jou is.
1.6 Ramen
Onderhoud
Reinig regelmatig de vensters.
Was de ramen enkel af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel.
Maak één keer per jaar de afvoergaatjes van de ramen vrij. Gebruik eventueel een breinaald om de gaatjes van binnen naar buiten te ontstoppen.
Opgelet!
Schilder nooit ramen in aluminum of kunststof.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
De klink is los of gebroken
|
De huurder
|
Het slot is stuk
|
De huurder
|
De raamlijsten zijn weg, los of gebroken
|
De huurder
|
Er is condens (vocht) aan de binnenkant van de ruiten
|
De huurder
|
Er is schade t.g.v. het niet regelmatig openen en/of verluchten van ramen (door dicht schilderen, dicht plakken,..)
|
De huurder
|
Er is condens (vocht) tussen het dubbel glas
|
Woonpunt Zennevallei
|
Het raam is rot
|
Woonpunt Zennevallei (tenzij slecht of niet onderhoud door huurder is vastgesteld)
|
Er zijn geen afvoergaatjes
|
Woonpunt Zennevallei
|
Het raam kan niet open want het is dichtgeschilderd door de SHM
|
Woonpunt Zennevallei
|
Het raam klemt
|
Woonpunt Zennevallei (tenzij duidelijke schade door huurder is vastgesteld)
|
1.7 Rolluiken
Onderhoud
Poets één keer per jaar de buitenkant van de rolluiken met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel.
Opgelet!
Aanvragen tot voorzetrolluiken worden niet meer aanvaard.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Het lint van het rolluik is stuk of ontbreekt
|
De huurder
|
Er is een lat van het rolluik gebroken
|
De huurder
|
Het rolluik zit vast in de rolluikkast
|
De huurder
|
Het rolluik zit vast omdat de as waar het rolluik op draait gebroken is
|
Woonpunt Zennevallei (tenzij duidelijke schade door huurder vastgesteld)
|
1.8 Dakvlakramen (Velux)
Onderhoud
Poets om de 6 maanden het glas en het hout van de velux. Smeer de scharnieren om de 6 maanden in met smeerolie.
Opgelet!
Een velux mag je nooit vernissen of verven.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
De hendel is los of kapot
|
De huurder
|
De raamlijsten zijn weg, los of gebroken
|
De huurder
|
Het raam is stuk door nalatigheid van de huurder (bv. bij wind)
|
De huurder
|
Het scharnier is stuk door een fout in de constructie
|
Woonpunt Zennevallei
|
De hendel is stuk door een fout in de constructie
|
Woonpunt Zennevallei
|
Er zit damp of stof tussen het dubbel glas
|
Woonpunt Zennevallei
|
1.9 Glas (bij ramen)
Onderhoud
Poets om de maand de ruiten.
Verlucht je woning regelmatig.
Verlucht vooral de keuken, de slaapkamer en de badkamer.
Zo voorkom je condens (= vocht op de ramen, zwarte vlekken op muren en plafonds).
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Het glas is gebroken
|
|
De huurder. Bij inbraak kan je wel aanspraak maken op de verzekering van WPZ.
|
|
Het glas is gebroken door een verkeerde plaatsing
|
Woonpunt Zennevallei
|
Het glas is gebroken door zetting van het gebouw
|
Woonpunt Zennevallei
|
1.10 Trappen
Onderhoud
Stof elke week de trap af of was hem af met een zacht schoonmaakmiddel.
Schilder een geverfde trap om de 5 jaar.
Vernis een houten trap om de 5 jaar.
Opgelet!
Schilder nooit een verniste trap.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Er zijn gaten in de trap
|
De huurder
|
De trapleuning staat los
|
De huurder
|
Er is een trede stuk door overbelasting
|
De huurder
|
Er is een trede stuk door een fout in de constructie
|
Woonpunt Zennevallei
|
De trapleuning, de treden en de zijkant van de trap zijn rot
|
Woonpunt Zennevallei
|
Er zit houtworm in de trapleuning, de treden of de zijkant van de trap
|
Woonpunt Zennevallei
|
1.11 Garagepoort
Onderhoud
Was de garagepoort 2 maal per jaar af.
Smeer om de 6 maanden de rolletjes in de geleider van de poort, het slot en de scharnieren in met smeerolie.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Het slot is kapot
|
De huurder
|
De sleutel of veer zijn los, kapot of weg
|
De huurder
|
De hengsels of veer zijn los, kapot of weg
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei**
|
De poort is doorgeroest
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei*
|
De vloerlat aan de garagepoort ligt los of is verroest
|
Woonpunt Zennevallei
|
De poort is verouderd
|
Woonpunt Zennevallei
|
De poort gaat niet meer dicht
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei **
|
*Wanneer de doorgeroeste poort het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door Woonpunt Zennevallei gedragen. De normale slijtale is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdig slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen de kosten aan de huurder aangerekend worden.
**Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de Woonpunt zennevallei gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.
1.12. Vast meubilair (ingebouwde kasten, keukens,...)
Er mogen geen aanpassingen aan het vast meubilair gebeuren zonder op voorhand schriftelijke toestemming aan Woonpunt Zennevallei te vragen.
Onderhoud
Verlucht regelmatig het vast meubilair.
Meld onmiddellijk een lek.
Regel regelmatig de deurtjes bij.
Opgelet!
Vast meubilair mag niet bekleefd of geverfd worden.
Herstelling
Wat is er aan de hand
|
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
|
Het vast meubilair heeft vlekken of trekt krom
|
De huurder
|
De deurtjes moeten bijgeregeld worden
|
De huurder
|
De scharnieren van de kastdeurtjes moeten vervangen worden
|
De huurder
|
Vervangen ten gevolge van normale slijtage
|
Woonpunt Zennevallei
|
Opgezwollen deurtjes of legplanken
|
De huurder of Woonpunt Zennevallei*
|
*Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door Woonpunt Zennevallei gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.