Schrijnwerk

 

1.1 Kasten en keukenkasten

 

Onderhoud

Onderhoud de kasten goed en zorg ervoor dat ze op voldoende verschillende tijdstippen verlucht worden.
Poets om de 2 maanden de buitenkant en de legplanken van de kasten met een beetje water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Vermijd hierbij het gebruik van een harde spons. Laat het even inwerken en veeg het vuil weg.

 

Herstelling

 Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

 Er is schade aan de kast bv. bij vlekken, bij kromtrekken,...

 De huurder

 Er is schade aan de kast omdat een niet bereikbare leiding is gesprongen    

 De huurder

 Er is schade aan de kast door opstijgend vocht            

Woonpunt Zennevallei

 Er is schade door normale slijtage

Woonpunt Zennevallei

 

1.2 Scharnieren

 

Onderhoud

Smeer de scharnieren om de 6 maanden in met smeerolie.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

 Het scharnier is stuk gemaakt    

 De huurder

 De vijzen van het scharnier zijn los of weg    

 De huurder

 Het scharnier is versleten en verouderd (ouder dan 30 jaar)    

 Woonpunt Zennevallei

 

1.3 Binnendeuren

 

Onderhoud

Was de binnendeuren om de 6 maanden af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Gebruik nooit een harde spons.
Schilder de deuren om de 5 jaar. Kleef het glas af voor het schilderen.

 

Opgelet!

Deuren in aluminium, kunststof of glas mogen nooit geschilderd worden.
Glaspanelen in of rond de binnendeuren mogen nooit overschilderd worden.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand

Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

De deur sleept door vuil onder de deur

De huurder

De deurlijsten zijn weg, los of gebroken

De huurder

De klink is los of gebroken

De huurder

De deur valt niet in het slot

De huurder

Het slot is stuk

De huurder

De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd

De huurder

De deur is rot door slecht onderhoud

De huurder

De deur sleept omdat de vloer omhoog kwam

Woonpunt Zennevallei

 

1.4 Buitendeuren

 

Onderhoud

Was de buitendeuren om de 6 maanden af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Smeer om de 6 maanden de scharnieren en het slot in met smeerolie. Schilder de buitendeuren om de 5 jaar langs de binnenkant of behandel ze met olie.

 

Opgelet!

Deuren in alumium, kunststof of glas mogen nooit geschilderd worden.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

De deur trekt krom of zakt af door het steeds laten openstaan

De huurder

De deur sleept door vuil onder de deur

De huurder

De deurlijsten zijn weg, los of gebroken

De huurder

De deur sleept door een losse of kapotte rubber

De huurder of Woonpunt Zennevallei*

De deur sleept door losse scharnieren

De huurder of Woonpunt Zennevallei* 

De klink is los of gebroken 

De huurder 

Het slot is stuk 

De huurder 

Glaspanelen in de deur zijn stuk 

De huurder, maar via Woonpunt Zennevallei

De deur is rot 

Woonpunt Zennevallei

De deur vertoont krimpverschijnselen t.g.v. specifieke materiaalgedragingen

Woonpunt Zennevallei

 

Bij appartementen is er dikwijls een sluitplan. Vraag bij problemen steeds na bij WPZ hoe de situatie bij jou is.

 

 

1.5 Sleutels en sloten

 

Onderhoud

Laat van de sleutels van de voordeur, achterdeur, garagepoort en brievenbus een reservesleutel maken.
Woont u in een appartement en bent u de sleutel van de gemeenschappelijke inkomdeur kwijt? Neem contact op met Woonpunt Zennevallei.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

De sleutel is stuk of verloren

 De huurder

Het slot moet hersteld of vervangen worden

 De huurder of Woonpunt Zennevallei*

*Wanneer het gebrek het gevolg is van normalte slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door Woonpunt Zennevallei gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.

 

Bij appartementen is er dikwijls een sluitplan. Vraag bij problemen steeds na bij WPZ hoe de situatie bij jou is.

 

1.6 Ramen

 

Onderhoud

Reinig regelmatig de vensters.
Was de ramen enkel af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel.
Maak één keer per jaar de afvoergaatjes van de ramen vrij. Gebruik eventueel een breinaald om de gaatjes van binnen naar buiten te ontstoppen.

 

Opgelet!

Schilder nooit ramen in aluminum of kunststof.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

De klink is los of gebroken

De huurder

Het slot is stuk

De huurder

De raamlijsten zijn weg, los of gebroken

De huurder

Er is condens (vocht) aan de binnenkant van de ruiten

De huurder

Er is schade t.g.v. het niet regelmatig openen en/of verluchten van ramen (door dicht schilderen, dicht plakken,..)

De huurder 

Er is condens (vocht) tussen het dubbel glas 

Woonpunt Zennevallei

Het raam is rot 

Woonpunt Zennevallei (tenzij slecht of niet onderhoud door huurder is vastgesteld)

Er zijn geen afvoergaatjes 

Woonpunt Zennevallei

Het raam kan niet open want het is dichtgeschilderd door de SHM 

Woonpunt Zennevallei

Het raam klemt 

Woonpunt Zennevallei (tenzij duidelijke schade door huurder is vastgesteld)

 

1.7 Rolluiken

 

Onderhoud

Poets één keer per jaar de buitenkant van de rolluiken met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel.

 

Opgelet!

Aanvragen tot voorzetrolluiken worden niet meer aanvaard.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

Het lint van het rolluik is stuk of ontbreekt

De huurder

Er is een lat van het rolluik gebroken

De huurder

Het rolluik zit vast in de rolluikkast

De huurder

Het rolluik zit vast omdat de as waar het rolluik op draait gebroken is 

Woonpunt Zennevallei (tenzij duidelijke schade door huurder vastgesteld) 

 

1.8 Dakvlakramen (Velux)

 

Onderhoud

Poets om de 6 maanden het glas en het hout van de velux. Smeer de scharnieren om de 6 maanden in met smeerolie.

 

Opgelet!

Een velux mag je nooit vernissen of verven.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

De hendel is los of kapot

De huurder

De raamlijsten zijn weg, los of gebroken

De huurder

Het raam is stuk door nalatigheid van de huurder (bv. bij wind)    

De huurder

Het scharnier is stuk door een fout  in de constructie 

Woonpunt Zennevallei

De hendel is stuk door een fout in de constructie

Woonpunt Zennevallei

Er zit damp of stof tussen het dubbel glas

Woonpunt Zennevallei

 

1.9 Glas (bij ramen)

 

Onderhoud

Poets om de maand de ruiten.
Verlucht je woning regelmatig.
Verlucht vooral de keuken, de slaapkamer en de badkamer.
Zo voorkom je condens (= vocht op de ramen, zwarte vlekken op muren en plafonds).

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

Het glas is gebroken

De huurder MAAR via Woonpunt Zennevallei

Het glas is gebroken door een verkeerde plaatsing 

Woonpunt Zennevallei

Het glas is gebroken door zetting van het gebouw

Woonpunt Zennevallei

 

1.10 Trappen

 

Onderhoud

Stof elke week de trap af of was hem af met een zacht schoonmaakmiddel.
Schilder een geverfde trap om de 5 jaar.
Vernis een houten trap om de 5 jaar.

 

Opgelet!

Schilder nooit een verniste trap.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

Er zijn gaten in de trap

De huurder

De trapleuning staat los

De huurder

Er is een trede stuk door overbelasting

De huurder

Er is een trede stuk door een fout in de constructie

Woonpunt Zennevallei

De trapleuning, de treden en de zijkant van de trap zijn rot 

Woonpunt Zennevallei

Er zit houtworm in de trapleuning, de treden of de zijkant van de trap 

Woonpunt Zennevallei

 

1.11 Garagepoort

 

Onderhoud

Was de garagepoort 2 maal per jaar af.
Smeer om de 6 maanden de rolletjes in de geleider van de poort, het slot en de scharnieren in met smeerolie.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

Het slot is kapot

De huurder

De sleutel of veer zijn los, kapot of weg

De huurder

De hengsels of veer zijn los, kapot of weg

De huurder of Woonpunt Zennevallei**

De poort is doorgeroest     

De huurder of Woonpunt Zennevallei* 

De vloerlat aan de garagepoort ligt los of is verroest 

Woonpunt Zennevallei

De poort is verouderd 

Woonpunt Zennevallei

De poort gaat niet meer dicht 

De huurder of Woonpunt Zennevallei ** 

 

*Wanneer de doorgeroeste poort het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door Woonpunt Zennevallei gedragen. De normale slijtale is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdig slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen de kosten aan de huurder aangerekend worden.

 

**Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de Woonpunt zennevallei​ gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.

 

1.12. Vast meubilair (ingebouwde kasten, keukens,...)

 

Er mogen geen aanpassingen aan het vast meubilair gebeuren zonder op voorhand schriftelijke toestemming aan Woonpunt Zennevallei te vragen.

 

Onderhoud

Verlucht regelmatig het vast meubilair.
Meld onmiddellijk een lek.
Regel regelmatig de deurtjes bij.

 

Opgelet!

Vast meubilair mag niet bekleefd of geverfd worden.

 

Herstelling

Wat is er aan de hand 

 Wie herstelt / wie is verantwoordelijk

Het vast meubilair heeft vlekken of trekt krom

De huurder

De deurtjes moeten bijgeregeld worden

De huurder

De scharnieren van de kastdeurtjes moeten vervangen worden

De huurder

Vervangen ten gevolge van normale slijtage

Woonpunt Zennevallei

Opgezwollen deurtjes of legplanken

De huurder of Woonpunt Zennevallei* 

 

*Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door Woonpunt Zennevallei gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.